سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا روزه‏دار که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره نبرد ، و بسا بر پا ایستاده که از ایستادن جز بیدارى و رنج برى نخورد . خوشا خواب زیرکان و خوشا روزه گشادن آنان . [نهج البلاغه]
سابقه تاریخی جنگ - چفیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •   

    1) در جنگ نخست ایران و روسیه (1176.1186 ه.ش) عهد نامه ذلت بار گلستان بر ایران تحمیل و بخشی از پیکر ایران جدا شد.

    2) در دومین جنگ ( 1199.1201ه.ش) نیز عهد نامه ننگین ترکمن چای بر اوراق نقش بست که افزون بر جداسازی بخش دیگری از شمال ایران حق کشتیرانی ایران در دریای خزر سلب گردید و حق قضاوت کنسولی و پنج میلیون غرامت به روسیه داده شد.

    3) در سال 1221هجری شمسی طی عهد نامه دوم ارزروم که به دنبال در آستانه جنگ قرار گرفتن دولت های عثمانی و ایران و پس از چهار سال مذاکره با میانجیگری دولتهای استعماری انگلیس و روس به امضای دو دولت رسید.تمامی ولایت سلیمانیه به دولت عثمانی واگذار گردید.

    4) بر اساس عهدنامه ای که در سال 1236ه.ش در پاریس میان ایران و انگلیس منعقد گردید هرات از ایران جدا شد و ایران، افغانستان را به رسمیت شناخت.

    5) در سال 1289 هجری شمسی درجریان انعقاد پروتکل اسلامبول و دخالت روس و انگلیس حدود 700 مایل از مناطق نفت خیز ایران در شمال و جنوب قصر شیرین به دولت عثمانی واگذار شد.

    6) سرانجام در سال 1349 هجری شمسی با ادامه سیاست استعماری انگلستان، ایران از حق ماکیت خود نسبت به بحرین صرفنظر نمود تا مالکیت مجدد خویش را بر جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس که در قیمومیت انگلستان بود، به دست اورد.

    به راستی،چه رازو رمزی در هشت سال جنگ تحمیلی نهفته است که آن را به لحاظ ناکام گذاشتن دشمن و حفظ تمامیت ارضی ایران ، متمایز ساخته و نام با شکوه و جاودان( دفاع مقدس) را زیبنده آن کرده است، با آنکه به طرز بی سابقه ای شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود در محکوم کردن تجاوز و متجاوز تسامح ورزید و بیشتر قدرت های برتر جهان و دولتهای منطقه از تجهیز عراق به سلاح های پیشرفته کشتار جمعی و در اختیار گذاشتن اطاعات مهم نظامی و حمایت های گسترده مالی ، سیاسی و تبلیغاتی در عرصه جهانی کوتاهی نکردند و برخی مستقیما به نفع عراق وارد جنگ شدند.

    به نظر می رسد راز و رمز برجستگی و درخشندگی دفاع مقدس را باید در خصوصیت ممتازی که در درون خود دارد ( رهبری وفرماندهی فقیهی عادل هچون امام خمینی ره) و توکل و ایمان قلبی مردم به خداوند دانست.



    دل سوخته ::: شنبه 91/6/18::: ساعت 7:7 صبح
    محبت دوستان: نظر

    سنندج تازه آزاد شده بود.هنوز امنیت نداشت.داشتیم می رفتیم باشگاه افسران


     یک نفر جلوی ماشین مان را گرفت.( آقا ! خانم من مریض است؛خیلی حالش بد است.خواهش می کنم)....


    نگذاشت حرفش را تمام کند.سوار شو بریم! گفتم:حاجی منطقه نا امنه ، نباید به کسی اعتماد کرد!


    گفت:نترس! دشمن ما ضد انقلاب بود که از شهر بیرون رفت.مردم با ما هستند.


    همین اعتمادش به مردم بود که کردها آنقدر می خواستندش...


    حاج احمد متوسلیان برگرفته شده از کتاب(خدمت از ماست)




    دل سوخته ::: پنج شنبه 89/6/18::: ساعت 9:36 عصر
    محبت دوستان: نظر

     

    دم دمای ظهر بود که در ارتفاع 112 در جستجوی یافتن پیکر شهدا بودیم شهیدی پیدا نمی شد.خسته شده بودیم صدای اذان ظهر از بلند گوی مقر به گوشمان خورد.گفتیم کار را تعطیل کنیم و برای ناهار و نماز به مقر برویم.آماده که شدیم،رفتم تا دستگاه بیل مکانیکی را خاموش کنم.انگار کسی به آدم چیزی بگوید.گفتم یک بیل هم آن بالا را بزنم و دستگاه را خاموش کنم.پاکت بیل را در خاک فرو بردم و آوردم بالا،خواستم دستگاه را خاموش کنم تا بروم پایین،ناگهان دیدم پیکر یک شهید در پاکت بیل پیدا شده.رفتم جلوی بیل.پیکر شهید کاملا داخل پاکت بیل خوابیده بود.یعنی بیل که زده بودم بدن او آمده بود داخل پاکت.خاک ها را که خالی کردیم،جمجمه اش پیدا شد.پلاک را که دور گردنش بود در آوردیم،یک قمقمه آب پهلویش بود که سنگین بود.در آن را باز کردیم دیدیم آب زلالی در آن موجود است.شهید را که به مقر بردیم،سید میر صاهری با آب آن قمقمه روزه اش را افطار کرد.آبی زلال! انگار نه انگار که ده سال داخل قمقمه و زیر خاک مانده باشد.


    رضا مهدور




    دل سوخته ::: سه شنبه 88/6/24::: ساعت 7:22 عصر
    محبت دوستان: نظر

    همان طوری که می دانید، در دوازدهم تیرماه سال شصت و هفت شمسی، یک ناوشکن جنگی آمریکایی با نام وینسنس، هواپیمای ایرباس ایرانی را بر فراز خلیج فارس، با دو فروند موشک مورد هدف قرار داد و موجب سقوط هواپیما و شهادت همه دویست و نود نفر مسافر این هواپیما گردید.
    این ماجرای غم انگیز، تا مدت ها بعد نیز به شدت خشم جهانیان را برانگیخت و آمریکا را بار دیگر به عنوان یک قاتل وحشی مردم بی گناه معرفی نمود. در زیر، به نقل ماجرای پرواز 655 ایران به مقصد دوبی می پردازیم.
    در آن سال ها، هر هفته دو پرواز از تهران به مقصد دوبی در در روزهای یکشنبه و سه شنبه وجود داشت که پرواز 655، جزو همان پرواز ها و در روز یکشنبه بود. در صبح روز یکشنبه دوازدهم تیر سال شصت و هفت شمسی، کاپیتان محسن رضائیان، با حدود هفت هزار ساعت پرواز که دو هزار ساعت آن را با هواپیمای ایرباس پرواز کرده بود، همراه با خدمه و مسافرین، تهران را به مقصد بندرعباس ترک گفتند. همیشه این پرواز با یک نشست در فرودگاه بندرعباس به منظور سرویس و خدمات همراه بود. در حدود ساعت نه و نیم صبح، هواپیمای ایرباس A-300 با دویست و نود نفر مسافر در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و آماده سوخت گیری مجدد و سرویس های دیگر شد. پس از انجام تمامی خدمات، مجدداً کاپیتان سوار بر هواپیما شده و از برج مراقبت اجازه روشن کردن موتورها را تقاضا کرد. کاپیتان 38 ساله نمی دانست که دیگر هیچ گاه از این هواپیما پیاده نخواهد شد.
    پس از انجام تاکسی به سمت باند فعال و قرار گرفتن در مسیر باند، برج مراقبت به او اجازه پرواز داده، از او خواست که ارتفاع خود را در سطح هفت کیلومتر حفظ نماید و برای او آرزوی پرواز موفقیت آمیزی را نمود.
    لازم به ذکر است این پرواز تنها 28 دقیقه زمان برای رسیدن به مقصد نیاز داشت. 
    پس از برخاست، هواپیما در مسیر پروازی خود قرار گرفت و پیش به سوی فرودگاه دوبی به پرواز خود ادامه داد. از آن سو، ناو جنگی وینسنس آمریکایی، با رادارهای نیرومند خود درحال اسکن کردن منطقه بود که ناگهان کاپیتان راجرز، شئ ناشناسی را بر روی صفحه رادار مشاهده نمود که در فاصله حدود 38 کیلومتری ناوچه درحال پرواز بود. به دلیل جنگ های دریایی مختصری که در شب قبل بین قایق های جنگی ایرانی و آمریکایی روی داده بود، کاپیتان فوراً احتمال یک حمله از طرف ایران به این ناوچه را داد و وضعیت اضطراری را اعلام نمود. کاپیتان راجرز، از مسئول رادیوی اتاق فرمان خواست تا روی همه فرکانس ها به هواپیمای ایرانی هشدار بدهد که به این منطقه به دلیل انجام مانور نظامی نزدیک نشود.
    اما افسوس که به دلیل این که موج ترانسپوندر هواپیمای ایرانی در حالت غیر نظامی تنظیم شده بود و ناوچه آمریکایی پیام خود را بر روی موج نظامی می فرستاد، کاپیتان رضایی هیچ کدام از سه پیغام اخطار ناوچه آمریکایی را دریافت ننمود. سپس، ناوچه آمریکایی از طریق دستگاه تشخیص دوست از دشمن، هواپیما را ردیابی نمود و چون پاسخی از سوی هواپیما دریافت نشد، هواپیما، دشمن شناسایی شد. کاپیتان راجرز احتمال داد که این هواپیما، یک اف-14 تامکت ایرانی است که درحال شیرجه به سمت ناوچه جنگی است. کاپیتان خوب می دانست که هواپیمای اف-14 توانایی حمل موشک های هوا به کشتی را ندارد، اما بعدها اعلام کردند که احتمال انجام یک عملیات انتحاری و برخورد اف-14 به کشتی می رفته است.
    پس از نزدیک شدن بیش از حد هواپیما به ناو جنگی، کاپیتان راجرز دستور آماده کردن دو فروند موشک سطح به هوای SM-2 را صادر کرد. چند لحظه بعد از قفل کردن موشک ها بر روی هدف، در اتاق فرمان، صدای آماده شدن موشک ها برای پرتاب شنیده شد. کاپیتان دستور داد که موشک ها را شلیک کنند. مهناوی جوان، بیست و چهار بار کلید های اشتباه موشک را فشار داد، تا این که سرانجام مهناوی کهنه کار خم شد و کلید های درست را فشار داد و دو فروند موشک از سطح ناو با نفیری شوم به هوا برخاستند و این آغاز جنایت بود. در آن سو، کاپیتان رضایی وضعیت را به فرودگاه بندرعباس، عالی گزارش نمود. سی ثانیه بعد اولین موشک بال سمت چپ هواپیما را جدا کرده و متعاقباً موشک دیگر نیز مسقیم به قسمت دم هواپیما برخورد کرده و آنها را از جا کندند و هواپیما مستقیم به سمت دریا شیرجه رفت.
    بر روی ناوچه وینسنس، غوغایی برپا بود. چند لحظه بعد به کاپیتان راجرز اعلام شد که قطعات هواپیمای ساقط شده که از آسمان به دریا می افتند، بسیار بزرگ تر از یک اف-14 هستند و نقل می کنند که در آن لحظه حال کاپیتان به هم خورد. هشتاد و چهار ثانیه پس از شلیک موشک ها، هواپیمای ایرباس ایرانی، به سطح دریا برخورد نمود و همان جا، مزار شهدای این پرواز شد.
    صبح روز بعد، حقایق بر همگان آشکار شد و جهانیان آگاه شدند که اشتباهی در کار نبوده و ناو آمریکایی تنها از روی لج بازی و این که هواپیمای ایرانی خواسته بود بر فراز آنها عبور نماید، آن را مورد هدف قرار داده بود و جالب این که در آن لحظه، هم ناو آمریکایی و هم هواپیمای ایرانی هر دو در آب های ایران بودند.
    کاپیتان راجرز و همکارانش به خاطر این جنایت مدال افتخار گرفته و ترفیع درجه داده شدند.
    از آن جنایت کاران سوال می کنم که آیا واقعاً هدف قرار دادن یک هواپیمای بدون دفاع و مسافربری که هیچ گونه سلاحی با خود حمل نکرده و تنها محموله آن، چند انسان بی گناه است، جای افتخار دارد؟
    از خداوند برای شهدای هواپیمای ایرانی که به واقعیت، بی گناه از زندگی محروم شده و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، آرزوی علو درجات نموده و امید قربت رحمت تمامی شان را داریم.
                                                                                                                                                         ساجد



    دل سوخته ::: سه شنبه 87/4/11::: ساعت 2:19 عصر
    محبت دوستان: نظر

     

    ارتش بعث عراق قبل از سال 1359 تحریکات مختلفی را در نوار مرزی ایران انجام داده بود ولی با حوادثی که در ماه های آغازین سال 59 به وقوع پیوست این تحرکات شدت یافت. وقایعی نظیر قطع رابطه با آمریکا،حمله ناموفق آمریکا به طبس، روی کار آمدن صدام در عراق و شهادت آیت الله صدر، روحانی عراقی طرفدار انقلاب اسلامی از جمله عوامل تسریع در تهاجم سراسری به مرزهای ایران اسلامی بود. جنگ رسمی و همه جانبه با اهداف توسعه سواحل حکومت صدام در شمال خلیج فارس، تصرف مناطق نفت خیز خوزستان، تصرف شهرهای خرمشهر و آبادان و در صورت امکان کل منطقه خوزستان، تصرف ارتفاعات مهم ایران در غرب و نهایتا فروپاشی نظام نوپای اسلامی به سفارش بیگانگان آغاز شد. ابتدا نیروی هوایی ارتش صدام در تاریخ31/6/59 مناطق مهم و استراتژیک ایران را بمباران کرد، سپس نیروی زمینی، تجاوز سراسری خود را از شمال قصرشیرین تا خرمشهر آغاز کرد. استعداد ارتش متجاوز عبارت از 12 لشکر،16تیپ، 9 پایگاه هوایی، دو پایگاه دریایی و قریب به 230 هزار نیروی رزمی بود، وضعیت نامناسب ارتش بدلیل فرار یا برکناری بسیاری از سران وابسته آن وعدم تجهیز سپاه پاسداران به سلاحهای مورد نیاز و مهمتر از همه حضور بنی صدر در مقام فرماندهی کل قوا موجب شد که مناطقی از ایران به تصرف ارتش متجاوز صدام درآید. اهواز در آستانه سقوط قرار گرفت و دشمن تا چند کیلومتری شهر موضع گرفت، اما تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران به فرماندهی شهید غیور اصل قوای مقدم دشمن را منهدم کرده و شهر را از خطر سقوط نجات دادند. قوای پیاده و زرهی دشمن در چهارماه اول جنگ 13 شهر را به اشغال خود در آوردند که با مقاومت مردمی این شهرها آزاد شد ولی 9 شهر دیگر همچنان در اشغال دشمن باقی ماند. در این سوی جبهه یعنی در مجموعه ایران اسلامی، نیروهای مسلح انقلابی متشکل از نیروهای سپاه و عناصر انقلابی ارتش، با حضور در میدانهای درگیری موفق به شکست محاصره اهواز، آزادی سازی سوسنگرد و بیرون راندن متجاوزان از گیلان غرب و آبادان شدند. با برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا توسط حضرت امام (ره) در کمتر از یکسال چهار عملیات بزرگ نظیر ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس انجام شد و 57 درصد از سرزمین های اشغالی توسط رزمندگان اسلام آزاد گردید. رعب و وحشت ناشی از قدرت نمایی رزمندگان، دشمن را وادار کرد تا بخش دیگری از مناطق اشغالی را تخلیه نماید. در این میان خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت مردمی و الگوی ایثار و فداکاری لقب گرفت. دشمن بعثی که در سوم آبان 1359 و پس از جنگ شدید 34 روزه با رزمندگان سپاه پاسداران و نیروهای مردمی وارد خرمشهر شده بود و طی 578 روز اشغال، این شهر را به صورت یک دژ نظامی تسخیر ناپذیر درآورده بود به نحوی که سرهنگ زیدان فرمانده نیروهای 36هزار نفری در خرمشهر در آخرین تماس با صدان اعلام می کند: قربان خرمشهر با مردان دلاور، پایدار است و به صورت دژ محکمی هر نیروی مهاجمی را خرد می کند. خرمشهر قهرمان که طی 34 روز نبرد حماسی توانسته بود با دست خالی و تنها با کوکتل مولوتف و ژ3 دو لشکر مجهز عراق را پشت دروازه های شهر به زانو درآورد پس از 25 روز نبرد سنگین در سوم خرداد 1360 آزاد شد و سرانجام رژیم بعث عراق که با حمایت های سیاسی و اقتصادی شرق و غرب و بالاخص حمایت و پشتیبانی حدود 44 کشور و با استعداد 12 لشکر و 40 میلیارد دلار ذخیره ارزی و با طرح ادعاهای گوناگون از جمله حق حاکمیت براروند رود، جزایر تنب کوچک و بزرگ و مناطق نفتی خوزستان و در نهایت با هدف سرنگون کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی وارد جنگ شده بود در پایان هشت سال جنگ تمام عیار و بدون حاصل و انجام جنایات بی شمار، بدون دستیابی به کوچکترین پیروزی و تحمل تلفات و خسارات سنگین بر پیکره اقتصادی و اجتماعی کشور خود و با تبدیل شدن عراق به عنوان بدهکارترین کشور خاورمیانه و نابودی اقتصاد و تاسیسات زیر بنایی و از دست دادن بخش عظیمی از نیروها و امکانات ارتش، صحنه جنگ را ترک کرد.

    حمید نیک نژاد



    دل سوخته ::: جمعه 86/6/30::: ساعت 10:42 صبح
    محبت دوستان: نظر

    حکم اعدام صدام بازتاب های مختلف و گسترده ای در داخل عراق و منطقه و فرامنطقه ای داشته است.در داخل عراق شاهد دو طرف مخالفین و موافقین حکم بوده ایم.بخشی از اقلیت اهل سنت عراق که صدام را به عنوان حاکمیت اقلیت سنی بر عراق یاد می کردند با حذف صدام مخالفت ورزیدند.جلال طالبانی رهبر کردها و رئیس جمهور عراق نیز ابتدا با این حکم مخالفت کرد و سپس آن را موکول به نظر دادگاه استیناف نمود.در مقابل چنین مخالفت هایی شیعیان ابراز رضایت کرده و خواستار هرچه سریع تر اجرایی شدن آن شدند.(مالکی)نخست وزیر عراق گفت: (ما منتظر رای نهایی دادگاه تجدید نظر هستیم.در صورت عدم امضای طالبانی یا یکی از معاونین وی اجرای این حکم به تاخیر نخواهد افتاد.)کشورهای عربی منطقه نیز به دو گروه موافق و مخالف صدور حکم اعدام صدام تبدیل شدند،کشورهایی مثل کویت ضمن استقبال از حکم اعدام،خواستار اجرای هرچه سریع آن شدند.کشورهایی مثل اردن با اجرای حکم مخالفت ورزیدند.نکته قابل توجه واکنش کشورهای غربی است.در این میان،اختلاف اروپا با آمریکا کاملآ آشکار است.کشورهای فرانسه،هلند،سوئد،اسپانیا و همچنین اتحادیه اروپا با اجرای حکم مخالفت کردند این در حالی است که آمریکا از صدور حکم استقبال کرده و رایس وزیر خارجه این کشور نسبت به مخالفت کشورهای اروپایی انتقاد کرد،حال این سوال مطرح می شود که چرا این اختلاف بوجود آمده و علت موافقت آمریکا نسبت به حکم اعدام صدام چیست؟یکی از دلایلی که برای مواضع اروپا در قبال اعدام صدام مطرح می شود این است که اروپا برای دور ماندن از عواقب و پیامدهای اعدام و پرداخت هزینه های آن،چنین موضع گیری های محتا طانه ای را در پیش گرفته است.البته این نکته نیز مطرح است که از آنجایی که حکم اعدام از قوانین اروپایی ها برداشته شده بر همین اساس آنها با اعدام هر پرونده ای مخالفند.با این حال مسئله اساسی این است که اروپایی ها تنها با حکم اعدام مخالفند اما نسبت به اینکه تمام اتهامات صدام بررسی نشده مخالفتی ندارند و ابراز رضایت از محدوده بررسی اتهامات صدام دارند.در خصوص موضع آمریکا و تاکید آنها به صدور حکم اعدام دلایل متعددی ذکر می شود از جمله اینکه کاخ سفید با صدور حکم صدام و تعجیل در آن سعی در بهره گیری در انتخابات کنگره آمریکا داشت.جمهوری خواهان تصور می کردند که در صورت صدور اعدام،موضوع عراق که به محور تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی تبدیل شده بود به نفع آنان خواهد بود.دومین دلیل موافقت آمریکا بر ملانشدن پشتیبانی های آمریکا و برخی از کشورهای غربی از صدام در دوران جنگ تحمیلی و جنایات آن در داخل عراق بر میگردد.



    دل سوخته ::: سه شنبه 85/8/23::: ساعت 9:25 عصر
    محبت دوستان: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 8
    بازدید دیروز: 7
    کل بازدید :425651

    >>اوقات شرعی <<

    >> چفیه<<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    سابقه تاریخی جنگ - چفیه

    :: لینک دوستان ::

    عاشق آسمونی
    شکوفه های زندگی
    فصل انتظار
    پیاده تا عرش
    یا امیر المومنین روحی فداک
    مهاجر...
    جاده های مه آلود
    بندیر
    سجاده ای پر از یاس
    مهر بر لب زده
    جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
    .:: رایحه ::.
    عــــــــــروج
    کانون فرهنگی شهدا
    ما با ولایت زنده ایم
    شلمچه
    اسوه ها
    دریــــــــای نـــور
    نسیم قدسیان
    منادی معرفت
    سردار بی سنگر
    بوی سیب
    بادصبا
    ما تا آخرایستاده ایم
    وبلاگ گروهیِ تَیسیر
    منطقه آزاد
    یادداشتهای فانوس
    عطر یاس
    مرام و معرفت
    قافیه باران
    پاک دیده
    توشه آخرت
    یا حسین (ع)
    مشکات نور الله
    عطش
    به یاد شهدا
    مهاجر
    شهید قنبر امانی
    شاخآبه عشق
    سیرت پیشگان
    اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
    صدفی برای مروارید
    شهدا
    عرفان وادب
    سرزمین من
    علمدار دین
    شمیم یاس
    فرزند روح الله...
    خطابه
    نیم پلاک
    پر شکسته
    قافله شهداء
    برو بچه های ارزشی
    کوثر ولایت
    دوزخیان زمین
    سرخ بی نهایت
    فصل کودکی
    آسمان آبی
    سرباز ولایت
    صراط مبین
    یا زهرا(س)
    گل پیچک
    .::: رایحه وصال :::.
    به انتظار باید ایستاد!
    کشکول
    شمیم
    حاج آقا مسئلةٌ
    نسیم وحی
    لهجه سکوت
    یاد لاله ها
    مذهبی
    صدفی برای مروارید
    پاتوق جنگ نرم
    ولایت علیه السلام
    منتظر
    شیدای حسین
    کبوترانه
    عشق بی انتها
    به عشق ارباب
    شعیب ابن صالح
    یا رب الحسین
    دنیای واقعی
    باد صبا
    سیر بی سلوک
    آخر عشق
    راز و نیاز با خدا
    دو نیمه سیب
    انتظار
    علوم جهان
    نیروهای ویژه
    به راه لاله ها
    سیب سرخ
    دیده و دل
    پرستوی مهاجر
    فرزند شهید
    شمیم عطر گل یاس
    کوثر
    بانگ رحیل
    صهبای صفا
    بی نشان
    یاس کبود
    سبکبالان
    محمد حسین رنجبران
    من عرف نفسه فقد عرف ربه
    شاخه گلی برای شهید
    دفاع مقدس(راه بی پایان)
    امیرالمومنین علی(ع)
    وصال
    صبح (وبلاگ دفاع مقدس)
    کبوتر غریب
    تلنگر
    کامران نجف زاده
    چفیه یعنی عشق
    نوید شهادت
    فرهنگ شهادت
    کربلای جبهه ها یادش بخیر...
    خادم الشهداء
    عدالت خواهی
    لبیک
    ولایت،مذهبی...
    شیران لرستان
    حرفهای ناب...
    القائم
    کربلایی ها
    دل نوشته
    پلاک، شهادت
    پیام شهبند
    پلاک طلایی
    هویزه
    اذان صبح
    لاله های آسمانی
    آسمان شلمچه
    مشکاة
    یادداشتهای بی تکلف
    ساحل آسمانی
    سجده بر خاک
    بچه پرستوهای شهید
    صراط مبین
    یه منتظر
    پایی که جا ماند
    سنگر بندگی


    :: لوگوی دوستان ::

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>آرشیو شده ها<<
    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<